Irányított szabad írás

Egyik kedvenc belső, tudatalatti információfeltáró módszerem az irányított szabad írás.
Gyors, mert percek alatt feltárulkozik belőlem az, amit tudni szeretnék, és hatékony, mert mindig megmutatja a tutit. Ez a rögtönzött írás képessé tesz arra, hogy ne csak az elme részeidből, hanem a mélyebb, tudatalatti rétegeidből is felszínre hozz információkat.

A gyakorlat lényege, hogy ne gondolkodj, hanem írj!

Megkérdezheted: „Hogy is tudnék gondolkodás nélkül írni?”
Úgy, hogy ráhangolod magadat a feladatra, és a tudatoddal a figyelmedet csak a feladatra fókuszálod. Természetesen a gondolataidat fogod leírni, de azok most egy más területről, más céllal érkeznek hozzád.

Itt az írás közben el kell engedned a betanult sémáid egy részét, amit az írástanuláshoz rögzítettél magadban. Itt felejtsd el a helyesírás szabályait, a betűformálásod szépségét, a kis és nagybetűket, az ékezetek pontos helyét stb. A nyelvtani szabályok elhagyásával az elmédet arra készteted, hogy az íráshoz rögzült programjait a háttérbe szorítsa. Bármennyire is késztetést érzel arra, hogy visszalépj egy kimaradt vesszőért, vagy kijavíts egy helyesírási hibát… Ne tedd! 

Miért?  Mert ez egy elmeformáló feladat is egyben, hiszen most a tudatod irányít és nem az elméd. Azt a feladatot adtad az elmédnek, hogy most folyamatosan írjon le mindent, ami jön, szabályok nélkül, egymás után. Néhány alkalom után már oda fejlődik az elméd, hogy szinte fel sem kell venned a ceruzát a papírról, folyóírással írsz le mindent, ami előjön belőled. Mindezt csinálhatod számítógéppel is, ha nem szereted a kézírást. Ilyenkor a legjobb, ha kikapcsolod a monitort és úgy pötyögteted a klaviatúrát.

Ehhez a folyamatos íráshoz adsz magadnak egy időkeretet is, mert ez az időkorlát alkotásra bírja a jobb agyféltekédet. Csinálj magad körül egy kis csendet, ne zavarjon senki a gyakorlat alatt, ami nem vesz igénybe negyedórától többet.

A gyakorlat úgy néz ki, hogy felírod a lap tetejére egy mondatban azt a helyzetet, amiben problémád van, és írsz hozzá egy kérdést, amire szeretnél választ kapni.

Problémás helyzet lehet például: 

  • Túl sok lehetőség jött elém az elmúlt időszakban, szétaprózódok, ha mindegyikkel foglalkozom. Kérdés: Merre folytassam az utamat ebben az életszakaszomban?
  • Könnyen elfárad a testem, kevés az energiám, kedvetlen vagyok. Kérdés: Mivel tudnám növelni a vitális energiaszintemet?
  • Jelenleg rossz a párkapcsolatom, és tanácstalan vagyok, hogy lépjek ki belőle, vagy javítsam meg. Kérdés: Melyik irány lenne a legjobb számomra?
  • Lassan felnőtté vált gyerekem önálló életet kezdve elköltözött tőlünk, féltem és nagyon aggódom érte. Kérdés: Hogyan tudnám segíteni gyerekem önállósodását?

Ha meg van a kérdésed, akkor találsz néhány tippet, hogy ráhangolódj a gyakorlatra ITT

De mit is kell csinálni?

  1. Lépés: Állítsd be magadnak az időmérődet (óra, telefon…). Ha kezdő vagy akkor 5 percre, ha gyakorlott vagy, akkor 3-4 perc is elég lesz majd erre a részre.
  2. Lépés: Olvasd el magadnak hangosan a kérdésedet, csak erre fókuszálj és indítsd el az órát.
  3. Lépés: Kezdj el mindent leírni, ami a fejedben megszületik. Kezdetben saját elméd rögzült gondolatai jönnek elő, aztán lesz majd üresjárat is, amikor nem tudsz mit írni, mert nem jut semmi az eszedbe. De ilyenkor se hagyd abba az írást, hanem írd azt, hogy „megakadtam megakadtam”. De írhatod azt is, hogy „afrancbasemminemjutazeszembe…még mindigsemmi…miisakérdés…üresjáratúazagyam…szartsemérazazegész…tisztaidőpocsékolás”, mert ehhez hasonló gondolatok is előjöhetnek. Ekkor tudd, hogy az elméd küldi ezeket a mondatokat, mert nehezen engedi át az irányítást a felettes hatalommal rendelkező énednek. Ha kitartasz, akkor egyszer csak meglágyul a bal agyféltekés részed, mert az időkorlát sürgeti a jobb agyféltekédet, és szeretne ő is akcióba lépni. A lényeg, hogy ne hagyd abba az írást addig, míg az időkorlátod le nem jár. Tartsd a ceruzádat állandóan mozgásban, mert a ceruza mozgása, az ujjak mozdulatai is segítik ezt a folyamatot. Nem fontos, hogy értelmes legyen, amit írsz, úgysem fogja senki látni rajtad kívül.
  4. Lépés: Ha letelt az idő, akkor olvasd el azt, amit írtál és karikázd be, vagy húzd alá azokat a szavakat, kifejezéseket, mondatrészeket, amiket az első elolvasásban fontosnak tartasz. Amelyek kihangosodnak a leírt katyvaszból. Ha ez a “szartsemérazegész”, akkor most nem ez a te feltáró módszered. Hagyd inkább!
  5. Lépés: Válaszd ki közülük azt a hármat, ami az aláhúzottak közül is a legfontosabb számodra. Ezek lesznek a kulcsszavaid. Ezt a három kifejezést írd le és rakd sorrendbe. Lesz egy első, egy második és egy harmadik helyezett.

Ekkor elérkeztél egy olyan részhez, amiből most mélyebbre merülhetsz önmagadon belül, és kezdődnek újra a lépések.

  1. Lépés: Írd fel az első helyen álló kifejezésedet egy újabb üres oldal tetejére, és most csak erre fókuszálj. Tedd fel magadnak újra a kérdést, amire választ szeretnél kapni: „Mit jelent számomra ez: ………..? (Írd ide a választott szavadat vagy kifejezésedet!)
  2. Lépés: Újra állítsd be az órádat, de erre már csak fele annyi időt adj magadnak, mint az első szinten, és kezdj el újra írni. Csak írj, és írj mindent újra, ami előjön benned a kulcsszavadra gondolva. Itt már a tudatalatti rétegeidből fogsz infókat kapni, ha az elmédet továbbra is kordában tudod tartani. Nekem ez elég nehezen ment, tulajdonképpen ez a gyakorlat ezért illik be egy elmeszelídítő feladatnak is.
  3. Lépés: Keresd meg itt is a kulcsszavadat, és gondolkodj el rajta. Oka van annak, hogy az jött fel, ami. Iránymutató.

Legtöbbször ennyi elég ahhoz, hogy megkapd a szükséges infót és meglásd a következő lépésedet. De az is lehet, hogy még egy körre szükséged van. Akkor folytasd tovább, és a megengedett időt tovább rövidítsd.
A válasz, ami előkerül gyakran nem egyértelmű, és az elméd igyekszik elhessegetni, ha nagyon nem illik bele az általa birtokolt komfortzónás területbe. De ha valóban bízol a belső iránymutatódban, akkor ilyenkor tudod ezt a bizodalmat a leginkább megmutatni önmagad számára.

Minden módszernél hangsúlyozom, hogy ha kipróbálod, figyeld magadat. Megérzed menet közben, hogy ez a te módszered lesz vagy sem. Ha a tied, akkor használd addig, amíg bízol az iránymutatásában.

Én az irányított szabadírást 3 éve fedeztem fel Patti Digh: Most élsz c. könyvében. Azóta használom. Hetente, kéthetente, amikor érzem, hogy ez a módszer lesz a leggyorsabb iránymutató, előveszem a papírt és a ceruzát, és 10 perc alatt már tudom is a választ.

2018-05-04T14:18:07+00:00 2018. 03. 02.|Kategóriák: Tudatos jelenlét|Címkék: , , , | Irányított szabad írás bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva